بهینه سازی سایت برای Heatmap Analysis
3 تا از بهترین سرویس های نقشه حرارتی Heatmap برای درک رفتار کاربر در وردپرس المنتور فارسی
نقشه حرارتی می تواند برای آشکار کردن روندها و الگوهای مهم در داده ها یا فقط برای درک بهتر مناطقی که کاربران در آن بیشترین تعامل را دارند استفاده شود. با استفاده منظم از Clarity، یک چرخه مستمر از آزمایش، یادگیری و انطباق برای پاسخگویی به نیازهای در حال تکامل کاربران خود ایجاد می کنید. این در مورد ایجاد پیشرفت های تدریجی و معنی دار است که یک وب سایت بهتر و شهودی تر می سازد. بنابراین، اگر میخواهید تجربه کاربری وبسایت خود را به سطح بالاتری ببرید، با بررسی Microsoft Clarity شروع کنید. با هر بینشی که به دست می آورید، یک گام به ارائه یک تجربه یکپارچه نزدیک می شوید که باعث ایجاد تبدیل و بازگرداندن کاربران شما می شود. به عنوان مثال، Clarity میتواند نشان دهد که آیا کاربران تلفن همراه با پیمایش یک منوی کشویی یا تعامل با دکمهای که تنظیم نشده است مشکل دارند.
به عنوان مثال، نقشه حرارتی توجه می تواند نشان دهد که کدام بخش از صفحه بیشتر توجه کاربر را به خود جلب می کند. یکی از ویژگیهای جالب ابزار ماتومو، نقشههای گرمایی (Heatmaps) است که در نسخه پریمیوم آن موجود است. اگر با ابزارهایی مثل هاتجر کار میکردید، از حالا به بعد نیازی به شارژ مجدد حساب ندارید. بهاین ترتیب به شما کمک میکند تا کارایی چیدمان سایت را ارزیابی و مشکلاتی مانند کلیکهای عصبی (rage clicks) را که نشاندهنده کندی سایت یا عملکرد نامناسب یک ویژگی هستند، شناسایی کنید. این نوع هیتمپ به شما این امکان را میدهد که بفهمید کاربران در حین مشاهده صفحه چگونه حرکت میکنند، کدام نواحی را بیشتر مورد توجه قرار میدهند و به کجا موس میبرند. کلیک مپ (Click Map) نمایش میدهد که کاربران کجا بیشترین تعداد کلیک را انجام دادهاند.
با تحلیل نقشه حرارتی، نقاطی که کاربران بیشتر به آنها تمایل دارند (نقاط گرم) و نقاطی که کمتر توجه میکنند (نقاط سرد) مشخص میشوند. این سرآغاز پیدایش نقشه حرارتی بود و مدتی بعد ، دستگاهی به نام Eye Tracker برای بررسی حرکات چشم در زمان مطالعه ساخته شد. از هیت مپ برای برای تحلیل توجه مردم به تبلیغات استفاده شد و اگر چه با هزینه همراه بود اما می توانست اطلاعات دقیقی ارائه دهد . برای آشنایی بیشتر با هیت مپ ها بهتر است ابتدا با نحوه ساختن آنها آشنا شویم. برای ایجاد یک هیت مپ احتیاج به اطلاعاتی از تعاملات بازدیدکنندگان وبسایت است. نکته مهم تعداد این دادهها یا همان تعداد بازدید یک صفحه یا مقدار بازدیدکنندگان آن (بسته به دیوایس مورد استفاده) است.
همچنین میتوان از آنها برای نظارت بر تعامل کاربر با وبسایت یا برنامهتان استفاده کرد و مشاهده کرد که کاربران بیشتر روی کجا کلیک میکنند. با لاکی نارنجی، می توانید تعامل کاربران خود با وب سایت خود را در زمان واقعی تماشا کنید. میتوانید نحوه تعامل هر کاربر با عناصر پویا مانند منوها، فرمها و پنجرههای بازشو را دریابید. می توانید داده های نقشه حرارتی را با هم تیمی ها به اشتراک بگذارید و هنگام مشاهده داده ها، ویژگی های مختلف را روشن و خاموش کنید. همین الان ثبت نام با یکی (یا شاید دو) از بهترین ابزارهای نقشه حرارتی، رفتار کاربر را به شما می گوید که تجزیه و تحلیل شما نمی گوید. Microsoft Clarity فقط یک ابزار نیست، بلکه شریکی در روند مداوم اصلاح وب سایت شما است.
این ابزار با استفاده از نمایش رنگی بر روی یک نمودار یا نقشه، به راحتی این امکان را فراهم میآورد که الگوها و اطلاعات مهم در دادهها به صورت واضح مشخص شوند. به دلیل این ویژگی، هیتمپ میتواند در پژوهشهای مختلف به عنوان ابزاری بسیار مفید استفاده شود و به محققان و تحلیلگران کمک کند تا دادهها را بهتر درک کنند و تحلیلهای دقیقتری انجام دهند. نقشه حرارتی سایت یا هیت مپ، یکی از ابزارهای کمکی برای بررسی عملکرد داده های یک وب سایت می باشد. شما می توانید با استفاده از این ابزار بسیار عالی به خوبی اشکالات سایت خود را مشخص کرده و بر اساس آن ها محتواهای سایت را بهینه کنید. این امر باعث افزایش مخاطبان سایت شده و در نتیجه کسب و کار شما را رونق می دهد.
برای ردیابی تبلیغات گوگل در Matomo، باید پارامترهای ردیابی سفارشی را به URL تبلیغات خود اضافه کنید. برای استفاده از قابلیتهای پیشرفتهٔ ردیابی در MonsterInsights، باید نسخه پریمیوم آن را خریداری کنید. البته، این هزینه تنها برای ویژگیهای پیشرفته نیست، بلکه برای سادگی و راحتی استفاده از این افزونه وردپرس نیز هست. در نسخهٔ ابری ماتومو، قابلیتهای ردیابی شما به پلنی که انتخاب میکنید محدود میشود. نصب نسخه On-Premise نیاز به تخصص فنی دارد، زیرا باید نرمافزار ماتومو را روی سرورهای خود میزبانی کنید.
هاتجار به طور خودکار ضبطهای جلسه را براساس درگیری، ارتباط و سطح اندوه دستهبندی میکند، بنابراین شما واقعاً ضبطهایی را که مهم هستند مشاهده میکنید. این ابزار منحصر به فردی برای تجسم کاهش تعداد، تبدیلها و تماشای ضبطهای جلسه مرتبط دارد. به شما اجازه میدهد تا کاربران و جلسات خود را برچسب گذاری کنید، که این امکان را به شما میدهد تا گزارش ها و رکورد ها را راحت تر پیدا کنید. چهار نوع نظرسنجی در صفحه را ارائه میدهد که شامل امتیازدهی، گزینههای چندگانه، پسند/نپسند، و باز است. تمام ویژگیهای اصلی را برای کمک به درک عناصر با عملکرد برتر و زیر بهینهشده پوشش میدهد. این معمولاً به این دلیل اتفاق میافتد که دکمهها بسیار کوچک هستند یا فاصله کافی بین عناصر وجود ندارد.
Crazy Egg یک ابزار دیگر برای تحلیل و بهبود تجربه کاربری است که میتوانید با استفاده از آن هیتمپهای مختلفی از صفحات وبسایت تولید کنید. این ابزار امکانات پیشرفتهتری نسبت به برخی دیگر ابزارها ارائه میدهد و برای استفاده از آن نیاز به اشتراک دارید. شاید بشه گفت اصطلاح هیتمپ یک اصطلاح کلی و جامع هست که به انواع مختلفی از نقشههای حرارتی گفته میشود. این نقشهها برای تحلیل و درک رفتار کاربران در وبسایتها و اپلیکیشنها بسیار مفید هستند و به کمک آنها میتوان به طور دقیقتری رفتار کاربران را بررسی کرد و تصمیمگیریهای بهتری انجام داد. همانطور که از اسم آن پیداست heatmap یک نقشه دیداری از صفحات سایت است که نشاندهنده نحوه تعامل کاربر با قسمتهای آن صفحه است.
به عنوان مثال، شما میتوانید پخش جلسات را از بازدیدکنندگان جدید و بازدیدکنندگان بازگشتی نشان دهید. شما نمیتوانید داشبورد خود را سفارشی کنید یا بیش از یک داشبورد در یک زمان ایجاد کنید. تمام پخش جلسات کاربر در یک پوشه ذخیره میشوند که ممکن است سخت باشد تا سازماندهی شود. درصد عمق اسکرول به شما میگوید که چه صفحاتی که به صورت کامل تا آخر دیده شدهاند را.
پس از داشتن این اطلاعات، می توانید از آن برای ایجاد یک سایت وردپرس کاربرپسند و بهینه، استفاده کنید. این کار هزینه طراحی سایت وردپرس شما را افزایش می دهد، اما به طور کلی، ارزش داده هایی که جمع آوری می کنید بیش از ارزش سرمایه گذاری است. بسیاری از این نرم افزارها به شما فقط یک دیدکلی از اینکه کدامیک از صفحات وبسایت شما دیده شده است و یا تعداد دفعات بازدید را میدهند. درحالی که بعضی از این نرم افزارها به عمق محتوا نفوذ می کنند و اطلاعات بسیار دقیق تری از تعامل کاربر با محتوای صفحات سایت شما ارائه میدهند. در این مقاله از سایت الهام کشاورز به معرفی ابزارهای heatmap 2023 می پردازیم.
در این مدل هرچه ناحیه قرمزتر باشد، یعنی بازدید بیشتری داشته و اگر کمتر تا پایان صفحه مطالب را دنبال کنند، رنگهای سردتر در پایین نقشه قرار میگیرد. وب سایت شما باید به گونهای تنظیم شود که کاربران را به سمت مطالب مرتبط که مطابق با اهداف ما در نقشه سفر مشتری است راهنمایی کند. به زبان ساده، شما باید مطمئن شوید که تمامی لینکها و صفحات شما با یکدیگر همکاری دارند تا بازدیدکنندگان را به مسیری صحیح (مثلا صفحه پرداخت) هدایت کنند. اگر بخشی از صفحه که موردنظر کاربران است در انتهای صفحه قرار دارد می توانید با جابجایی آن شانس خود برای افزایش نرخ تبدیل آزمایش کنید. قبلا هم اشاره کردیم که از کاربردهای اصلی این ابزار، اعلام بخشهایی از سایت است که بیشترین درگیری را برای کاربران داشته است. به این وسیله شما میتوانید صفحاتی که برای کاربران دارای اهمیت بیشتری بوده است را بیابید همچنین میتوانید بفهمید که کدام بخشها برای کاربران اهمیتی نداشته و کاربر بلافاصله صفحه را ترک کرده است.
Aurora Heatmap محبوب ترین افزونه وردپرس برای نقشه حرارتی در WordPress.org است. این افزونه به شما امکان می دهد تا نقشه حرارتی سایت را پیکربندی کرده و تمام داده های خود را بدون ترک داشبورد وردپرس مشاهده کنید. این نقشه نشانگر ماوس را در حالت هاور (حتی اگر روی چیزی کلیک نکرده باشند) نشان می دهد. هر چند برخی داده ها نشان می دهد مکانی که کاربر قرار دارد با مکانی که ماوس قرار دارد واقعا یکی نیست. این نقشه به شما نشان می دهد که کاربران در کدام صفحه و روی چه چیزی بیشتر کلیک می کنند. شما میتوانید میزان کلیک روی تصاویر سایت خود را بررسی کنید و ببینید که کاربران روی کدام تصاویر، بیشتر کلیک کردهاند.
در این موارد برای رسیدن به چرایی رفتار کاربران، هیت مپ کمککننده خواهد بود. به بیانی سادهتر ، ابزارهای آنالیز کمی (عدی) مثل گوگل آنالیتیکس برای پاسخ «چه» به کار میرود، اما هیت مپ در پاسخ به «چرا» مورد استفاده قرار میگیرد. حالا به دست آوردن این اطلاعات و داشتن این بینش چه کمکی میکند و باید چگونه از آن استفاده کرد. شما الان میدانید تصویر اصلی، عنوان صفحه و بررسی محصولات، بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است. بنابراین سعی کنید روی این بخشها بیشتر کار کنید و موارد مهم را به این بخشها اضافه کنید.
علاوه بر این، یک نقشه حرارتی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید مشتریان شما کجا و چگونه با محتوای شما درگیر هستند. به این ترتیب، می توانید ROI (بازده سرمایه گذاری) را برای کمپین های بازاریابی خود پیگیری کنید. می توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از تحقیقات بازاریابی گرفته تا ردیابی عملکرد. هر کدام ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود را دارند، بنابراین انتخاب مناسب برای نیازهای خود مهم است. مطمئن شوید که در مورد گزینه های مختلف تحقیق کرده و تعیین کنید که کدام یک به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. به عنوان مثال، Clarity میتواند به شما نشان دهد که کاربران کجا پیمایش را متوقف میکنند، که ممکن است نشان دهنده عدم ارتباط با محتوا در پایین صفحه باشد.
با درک این اولویت ها، می توانید وب سایت خود را برای همه بازدیدکنندگان بهینه کنید. علاوه بر این، نقشه های حرارتی می توانند برای پیگیری پیشرفت کمپین های بازاریابی شما نیز استفاده شوند! بنابراین چه به دنبال راههایی برای بهبود ناوبری وبسایت یا اندازهگیری موفقیت یک کمپین بازاریابی باشید، نقشههای حرارتی میتوانند به شما در دستیابی به نتایج دلخواهتان کمک کنند. با ترسیم نقشه دادهها، میتوانید ببینید که بیشترین بازخورد از کجا میآید و چه حوزههایی بهترین عملکرد را دارند. این به شما کمک می کند تا محصول یا خدمات خود را برای بهترین نتایج ممکن بهینه کنید.
شما معیارهای تجربه کاربری مفیدی مانند کلیکهای مرده، کلیکهای عصبانی، و غیره را دریافت میکنید. شما می توانید مقایسه های عمیق ما را در مورد نرم افزارهای نقشه حرارتی بخوانید، بهتر متوجه خواهید شد که بدون نیاز به امتحان به کدام یک نیاز دارید. این به شما امکان می دهد با محتوای پویا یا یک برنامه تک صفحه ای بینش دقیقی دریافت کنید. گزینه های دیگر با ابزار Heatmap خود دریافت گزارش کلیک، جزئیات جغرافیایی، اطلاعات عمق اسکرول و حرکت ماوس است. آنها میتوانند به شما اعداد بدهند و به شما نشان دهند که چه صفحاتی پاسخ میگیرند و چه صفحاتی پاسخ نمیدهند، همه از کجا آمدهاند، و ایدههایی درباره اینکه به کجا میروند. ✅ هر دو ابزار گزارشهای دقیقی ارائه میدهند، اما MonsterInsights مشاهده گزارشهای Google Analytics را در وردپرس آسانتر میکند.
این بدان معناست که میتوانید یک کاربر در حال تعامل با وبسایت خود را ببینید. یک ویژگی مفید دیگری که توسط این ابزار ارائه میشود، تجزیه و تحلیل فرم است که به شما امکان میدهد ببینید چرا کاربران فرمهای شما را رها میکنند. این ابزارها با ابزارهای تجزیه و تحلیل دیگر مانند گوگل آنالیتیکس متفاوت هستند. ابزارهای تجزیه و تحلیل سنتی اطلاعاتی مانند اینکه کاربران چگونه به وبسایت شما رسیدند، چه صفحاتی را مشاهده کردند و چگونه از یک صفحه به صفحه دیگر حرکت کردند، را ارائه میدهند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مناطقی از وب سایت خود را شناسایی کنید که کاربران در آن مشکل دارند و همچنین رفتار کاربران را برای بهبود طراحی و محتوای سایت دنبال کنید. Heatmaps ابزار شگفت انگیزی است که می تواند به شما در درک رفتار کاربر در وب سایت یا برنامه خود کمک کند.
در میان حواس پنجگانه، انسانها بینایی را به هر حس دیگری ترجیح میدهند و آن را در گرفتن تصمیمات مختلف خود، یک اصل قرار میدهند. بهترین ابزارهای نقشههای حرارتی نه فقط محدود به ضبط رفتار در سطح صفحه نیستند. به جای آن، آنها باید بتوانند در سطح عنصر مانند دکمهها، لینکها و تصاویر ردیابی کنند. تقریباً همه چیزی را که برای درک نحوه بررسی کاربران از وبسایت شما نیاز دارید به شما ارائه میدهد. این شامل پرش صفحه، کلیکهای عصبانی (کاربران که چندین بار کلیک میکنند زیرا عنصر پاسخگو نیست)، و کلیکهای مرده (کاربران کلیک میکنند بر روی عناصر غیر تعاملی) میشود. این طور میتوانید به سرعت مشکلاتی که تجربه کاربری را به هم میزند را حل کنید.
در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با نقشه حرارتی سایت آشنا کنیم. ابزار Web Analyzer Plus به شما امکان تجزیه و تحلیل لحظه ای وب سایت را می دهد. آنالیز کردن رفتار کاربران و ساخت Heatmap و ایجاد کردن گزارش های دلخواه سازی شده ، از جمله مهمترین امکانات این ابزار است. این ابزار بصورت رایگان از وب سایت ManageEngine ارائه شده است و شما می توانید از طریق این لینک ، برای ساخت Heatmap وب سایت خود اقدام کنید. هیت مپ این امکان را ایجاد میکند که رفتار بازدیدکنندگان را جمعآوری کرده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل خود قرار دهید.
اما همانطور که گفته شد به دلیل سختی ساخت آن کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. صفحاتی مانند صفحه اصلی وبسایت و صفحات فرود میتوانند گزینه مناسبی برای ساخت اسکرول مپ باشند. اما آیا بازدیدکنندهها به قسمتی نگاه میکنند که ماوس آنها قرار دارد؟ آیا جمعآوری محل قرارگیری ماوس میتواند منبع مورد اعتمادی برای نتیجهگیری درباره قسمتهای موردتوجه سایت ما باشد؟ خیر! در تحقیقی که توسط یک پژوهشگر تجربه کاربری در سال 2010 انجامشده است نشان میدهد که تنها چیزی حدود 13 درصد تشابه بین محل ماوس و جایی که توسط چشم دیده میشود وجود دارد. چرا باید از هیت مپ استفاده کنید؟ در بازاریابی مدرن توجه هر چه بیشتر به بازدیدکنندههای سایت و خواستههای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هر چقدر که کاربران تجربه بهتری درسایت داشته باشند وفاداری آنها نیز بیشتر خواهد شد.
هیتمپ میتواند نشان دهد که کاربران چرا و چگونه از دکمههای بازگشت و خروج استفاده میکنند. به طور کلی، تحلیل دقیق نرخ پرش و نرخ تبدیل نیازمند استفاده از ابزارهایی مانند هیتمپ است تا شما بتوانید عمیقتر در رفتار کاربران پیشرفت کنید و بهینهسازی بیشتری را در سایت خود اعمال کنید. این تحلیلها به بهبود کلی سایت و بهبود بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) کمک میکنند، زیرا طراحی بهترین صفحات لندینگ باعث جذب بیشتر کاربران و افزایش نرخ تبدیل میشود. تجزیه و تحلیل وب سایت و بررسی رفتار کاربران یکی از راه هایی است که می تواند در آنالیز وب سایت ، برای ارتقا و سبقت گرفتن از رقبا به شما کمک کند . یکی از روش های بررسی و تحلیل سایت استفاده هیت مپ یا نقشه حرارتی است که می تواند اطلاعات دقیق و جامعی را ارائه دهد . یکی از مهمترین ارکان داشتن یک وب سایت حرفه ای ، تجزیه و تحلیل رفتار کاربران است.
این ابزار شامل نقشههای حرارتی، ضبط جلسات، مجموعهها، تجزیه و تحلیل فرم، نظرسنجیها وغیره . تجزیه و تحلیل به شما نشان میدهد چند نفر از یک مرحله به مرحله بعدی حرکت میکنند، همراه با نرخ تبدیل و افتوخیز بین هر مرحله. در ترکیب با پخش جلسات، شما میتوانید ضبطهای تمام کاربرانی که در هر مرحله ترک کردهاند را مشاهده کنید. هر نقشههای حرارتی به طور خودکار نقشههای کلیک، موش، و اسکرول را ارائه میدهد تا بتوانید وبسایت خود را برای تبدیلهای بهتر و فروش های بیشتر بهینه کنید. ادعا میکند یکی از سادهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل نقشههای حرارتی در بازار است.
با استفاده از رنگها، نقشه حرارتی نشان میدهد که کدام نقاط از صفحه بیشترین تمرکز و تعامل را دارند. هیتمپ به وبمستران این امکان را میدهد که عملکرد واقعی وبسایت در جلب توجه کاربران را مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت نیاز به بهبود طراحی و ساختار وبسایت بپردازند. از طریق موو مپ، میتوانید الگوهای رفتاری کاربران را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف صفحات خود را شناسایی کنید. به عبارت دیگر، میتوانید بفهمید که کاربران به کدام نواحی از صفحه بیشترین توجه را دارند، در کدام بخشها بیشترین تعامل را ایجاد میکنند، و به کدام بخشها کمتر توجه میکنند. این ابزار به شما این امکان را میدهد که الگوهای رفتاری کاربران در مورد کلیکهایشان را درک کنید.
هدف از نقشه های حرارتی کمک به شما برای درک بهتر تعامل بازدیدکنندگان با سایت شما است، بنابراین با این اطلاعات می توانید سایت خود را بهینه کرده و بازدیدکنندگان را به آنچه که نیاز دارند هدایت کنید. با داشتن این داده ها، می توانید نحوه استفاده بازدیدکنندگان از سایت را بهتر درک کنید. این کار باعث کشف نقاط ضعف سایت شما شده تا بتوانید تجربه کاربر و همچنین نرخ تبدیل را بهینه کنید. تمامی صفحات سایت را بررسی میکند.کلیکها و اسکرولهای کاربر و نقاط بی اهمیت از نظر کاربر را نمایش میدهد. امکان بررسی تفاوتهای رفتاری میان نشست های مختلف کاربری و فریم های زمانی مختلف وجود دارد.
به بیان سادهتر، از رنگ برای نشان دادن میزان درگیری و تعامل بازدیدکننده با بخشهای مختلف یک صفحه از سایت استفاده میکند. بگذارید بگویم که یک وبسایت عضویت وردپرس دارید و میخواهید ببینید که کاربران چگونه در پشته دیوارهای پرداخت ورودی تعامل میکنند. آیا میخواهید بدانید کدام محتواهای اعضای پرداختی شما ارزشمندتر هستند یا کدام ویژگیها را بیشتر از همه استفاده میکنند؟ نقشههای حرارتی به شما این اطلاعات را میدهند که کدام ویژگیها توسط اعضا پرطرفدارتر هستند. بازخورد کاربر میتواند حتی بهترین افزونههای نقشههای حرارتی برای وردپرس را با ارائه امکانات اختصاصی از کاربران شما تکمیل کند. این امکانات میتوانند تصویری از بینشها و تجزیه و تحلیلهایی که نقشههای حرارتی به شما میدهند، ارتقاء بخشیده و به شما امکان میدهند تا بهترین تصمیمات را برای کاربران و کسبوکار خود بگیرید.
در رابطه با این مسئله اگر تجربه یا سؤال خاصی دارید، می توانید آن را در بخش نظرات با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید. برای برخی از سایتها و مشاغل، فرمهای ثبت نامی متعددی در نظر گرفته میشود که باید توسط کاربران پر شود. مثلا پر کردن فرم برای دریافت یک نسخه آزمایشی نرمافزار و یا عضویت در خبرنامه را میتوان اشاره کرد. شما از طریق ابزارهای دیگری مثل گوگل آنالیتیکس متوجه میشوید که چه تعداد از کاربران، فرمها را پر نکردهاند. شما نمیتوانید چرایی رفتار کاربران را بفهمید، نمیتوانید درک کنید که چرا کاربران زمان خود را در وبسایت شما صرف کردهاند و یا چرا سایت را ترک کردند.
از نقشههای حرارتی که به صورت رنگی و برجسته، دادهها را نشان میدهند، میتوانید بفهمید که کدام قسمتهای صفحات سایت شما مهمتر است و بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است. هیت مپ (Heat Map) ابزاری است که کمک میکند از نحوه تعامل کاربران با صفحات سایت خود آگاهی پیدا کنید و یا به بیان دیگر، نحوه تعامل کاربران خود را درک نمایید. هیت مپ، دادههای سایت را در قالب گرافیک و نمودار نشان داده و شما از این نمودارها خواهید فهمید که هر کدام از صفحات سایت در چه وضعیتی بوده است و کاربران چگونه با آن تعامل و ارتباط برقرار کردند. Session Recordings در Microsoft Clarity نمای سطح بالایی از نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما ارائه می دهد. این ضبطها بهجای ثبت هر جزئیات، روی دادههای جمعآوریشده و ناشناس تمرکز میکنند تا به شناسایی الگوها و روندها کمک کنند.
از این داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد طراحی و محتوای وب سایت استفاده کنید. اگر یک پرش در رنگ یک نقشه حرارتی اتفاق بیفتد میتواند به معنای این باشد که ارتباط اجزای صفحه در آن قسمت خوب نبوده است. مثلاً شاید بازدیدکنندهها فکر کنند که این قسمت انتهای صفحه است و دیگر پایینتر نروند. در طراحی دینامیک وبسایتها و با کم بودن سرعت لود شدن میتواند این مشکل به وجود آید. این مدل از معروفترین مدلهای نقشه حرارتی است که اطلاعات حرکت ماوس بازدیدکنندهها در وبسایت شما را نشان میدهد.
در این راهنما، گامبهگام مراحل راهاندازی این ابزار تحلیل وب را توضیح دادهایم. اگر سایتی که در حال تحلیل آن هستید کوچک است، Matomo مزایای منحصربهفردی ارائه میدهد. برای مثال، یک وبلاگ با کمتر از ۱۰,۰۰۰ بازدید ماهانه، تنها مقدار کمی از منابع سرور را مصرف میکند. علاوه بر این، هزینههای سرور نیز کمتر خواهد بود زیرا با برنامه Matomo، فضای ذخیرهسازی نامحدود دریافت میکنید. از ویژگی تست A/B Hotjar برای آزمایش نسخههای مختلف یک صفحه وب استفاده کنید و ببینید کدام یک عملکرد بهتری دارد.
ساختن Heatmap از رفتار کاربران یکی از حرفه ای ترین مواردی است که می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید ، کاربران شما به چه شکل با وب سایت شما تعامل می کنند. با ساختن Heatmap از وب سایت ، شما مشکلات تجربه کاربری و رابط کاربری خود را به خوبی شناسایی می کنید و می توانید آنها را حل کنید. یکی از محبوب ترین نرم افزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت و ساخت Heatmap از وب سایت از شرکت ManageEngine به نام Web Analyzer Plus است. Heatmap یک سرویس تحلیلگر آنلاین است که با بررسی فعالیت کاربران در صفحات وب، یک گزارش بصری از رفتار کاربران در وبسایت شما ارائه میدهد. این گزارش، به صورت یک نقشه حرارتی با به کارگیری چند طیف رنگی گرم و سرد، نوع فعالیت (کلیک، اسکرول و …) و میزان تعامل کاربران با صفحه وب شما را تصویرسازی می نماید.
این ابزار به شما کمک میکند تا از اطلاعات جمعآوری شده بهرهمند شده و تجربه کاربری (UX) وبسایت خود را بهبود بخشیده و بهینهسازیهای لازم را انجام دهید. با استفاده از هیتمپ، میتوان به دقت نقاطی را که کاربران بیشترین توجه را به آنها میکشند، شناسایی کرد. این اطلاعات میتواند در بهینهسازی ساختار و ترتیب اجزای صفحات ورودی و همچنین دیگر صفحات سایت بسیار موثر باشد. به عنوان مثال، با تحلیل هیتمپ میتوان فهمید کدام بخشهای صفحه ورود بیشترین تعامل را دارند و کدام بخشها نیاز به بهبود دارند تا کاربران به راحتی به اهداف نهایی دست یابند. در این پست سعی شد با تعدادی از ابزارهای آنالیز عملکرد کاربران در صفحات وب آشنا شوید. پیشنهاد می شود که با نحوه کار هر یک از این ابزارها و قابلیتهای آنها در تحلیل رفتار کاربران وبسیات، تخصص بیشتری کسب کنید و تاثیر آن را در بهینهسازی سایت خودتان ببینید.
این ویژگی یک ابزار نوآورانه برای درک نحوه تعامل گروههای کاربری خاص با سایت شما و شناسایی مناطقی است که برای بهبود فوری وجود دارد. اینکه صاحبان فروشگاههای اینترنتی، عاشق گوگل آنالیتیکس هستند؛ کاملا بهجاست. Google Analytics دارای قابلیت ردیابی تجارت الکترونیک است که به فروشگاههای آنلاین کمک میکند رفتار مشتریان و نرخ رها کردن سبد خرید را تحلیل کنند. گوگل آنالیتیکس، امکان شخصیسازی داشبوردها از طریق فیلترهای مختلف را فراهم کرده است. همچنین، قابلیت تعیین اهداف (Goal Setting) به شما کمک میکند تا کمپینهای بازاریابی خود را اندازهگیری و تحلیل کنید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری